Sunday, February 6, 2011

Mati Pulak Lagi Sekor

Salam,

Arnab aku yang cirit birit ari tu tak dapat diselamatkan walaupun aku dah bagi ubat cirit birit yang aku ambik dari pejabat veterinar. Umor tak panjang nak buat macam mana kan? So aku dah tanam kat bawah pokok ciku belakang rumah sebelah tempat aku tanam arnab aku yang pertama hari tu..

R.I.P

So sekarang tinggallah 12 ekor anak arnab yang ada dalam peliharaan aku. Harap yang lain2 sihat ler hendaknya. Aku rasa arnab aku cirit birit sebab aku bagi makan pallet jenama lain kot bukan jenama yang biasa aku beli. So lepas ni kena beringat2 ler kalau nak bagi makanan jenama lain, kena bagi secara berperingkat2. Jangan bagi bedebuk semangkuk takut arnab sakit perut.















3 comments:

  1. sebenarnye geng ade satu cara yg pling mdah nk rwat arnb yg crit birit ni...aku pn bkn pndai,tp stakat ni sume yg crit survive ngan cara ni...berhenti bagi pelet selama 1-2 hari,bg hay sepenuhnya dan pastikan najis yg melekat kt bontot die di bersihkan(sembur air pastu lap sampai kering..)ubat cirit x perlu bg...insyaAllah sembuh...

    ReplyDelete
  2. betul ckp arnabtadika tu...arnab sy pun baru selamat cirit tahap kronik...utk tahap kronik boleh buat ini:
    1) Stop trus bagi pellet, bagi timothy hay jer...
    2) Bagi air ORT nih smpai lega. Ukuran: 1 cup air bersih + 2 sudu teh gula + 1/4 sudu teh garam. Kalu die xnak minum, sumbat je guna picagari.
    3) Kalu ade daun jambu batu, bagi je sekeping dua (bagi layu sket)
    4) Tawakal...insyaAllah..:)

    ReplyDelete